Hogyan szabályozhatja a magas vérnyomást – kezelések a magas vérnyomás ellen

0

Napjainkban jellemző, hogy rengeteg ember ér magas vérnyomással, hiszen ez a betegség rendkívül elterjedt. Ha ön is közéjük tartozik, akkor a legfontosabb feladat ennek csökkentése, hiszen a hipertónia más szív és érrendszeri betegségek kiváltó oka lehet. Hipertónia akkor áll fenn, ha a vérnyomás 40/90 Hgmm felett van. Ilyenkor az erek és a szív folyamatos veszélynek van kitéve.

A maga vérnyomást mindenképpen csökkenteni kell, gyógyszeres és akár természetes eszközökkel. Minden esetben érdemes azonban orvos tanácsát kérni, aki segíthet abban, hogy milyen kezelés szükséges a betegség esetén. Cikkünkben áttekintünk mindent, amit a betegségről érdemes tudni, és megnézzük a kezelési lehetőségeket is.

A magas vérnyomásról röviden

A vérnyomás értékét két szám jelöli. Az első, a szisztolés vérnyomás azt mutatja meg, hogy mekkora az a nyomás, a mi a szív összehúzódásakor keletkezik. A második értéket, azaz a diasztolés számot pedig a szív kamráinak az elernyedésekor mérik.

A vérnyomás értéke alapján a következő állapotokat különböztetjük meg:

Normál vérnyomásról beszélünk akkor, ha annak az értéke 120/80 Hgmm alatt van. Ekkor arra kell törekedni, hogy ezt az állapotot megtartsuk.

Emelkedett vérnyomás akkor áll fenn, ha az értéke 120/80 és 140/90 Hgmm között van. Az emelkedett vérnyomás idővel általában rosszabbodik, hacsak nem teszünk lépéseket a vérnyomás szabályozására.

Magas vérnyomás, pedig egy olyan állapot, amikor az érték 140/90 Hgmm vagy magasabb. Ebben az esetben mindenképpen szükséges valamilyen kezelés.

A vérnyomásmérés mindkét száma fontos. De 50 éves kor után a szisztolés érték még fontosabb. A kor előrehaladtával ugyanis kialakulhat az izolált szisztolés magas vérnyomás, amely esetén a diasztolés érték normális (80 Hgmm-nél kisebb), de a szisztolés nyomás magas (130 Hgmm-nél nagyobb vagy azzal egyenlő).

Ez a magas vérnyomás gyakori típusa a 65 évnél idősebbek körében. Így az ő esetükben még inkább fontos ennek az értéknek a figyelemmel kísérése.

A magas vérnyomás gyakori okai

Sok esetben a magas vérnyomás okát nehéz meghatározni. A vérnyomás legalább 90%-át olyan betegségként határozzák meg, amikor nem található semmilyen kiváltó ok.

A magas vérnyomás sokszor az idő múlásával alakul ki, és gyakran olyan egészségtelen életmódbeli döntések miatt alakulhat ki, mint a helytelen táplálkozás és a testmozgás hiánya.

Emellett az egyéb kockázati tényezők közé tartozhatnak a következők:

  • Magas vérnyomás a családban
  • Elhízás
  • Fizikai inaktivitás
  • Magas sótartalmú étrend
  • Alkohol- és koffeinfogyasztás
  • Alvási apnoe

Egyes kutatások szerint a cukorbetegség is növelheti a kockázatot, és a terhesség alatt is előfordulhat magas vérnyomás. Egyes gyógyszerek szintén súlyosbíthatják a magas vérnyomást.

A magas vérnyomás tünetei

Az orvosok és kutatók a magas vérnyomást “csendes gyilkosnak” nevezik, mivel jellemzően nincsenek tünetei, ezért is olyan fontos, hogy figyelemmel kísérje a vérnyomását, különösen, ha már veszélyeztetett.

Azonban az emberek egy kis része tapasztal tüneteket, amelyek a következők lehetnek:

  • Fejfájás
  • Rossz látás
  • Légszomj
  • Vér a vizeletben
  • Szédülés
  • Mellkasi fájdalom
  • Orrvérzés

A magas vérnyomás kezelése

A magas vérnyomást mindenképpen kezelni kell. Abban orvos segítségét kell kérni, hogy gyógyszeres kezelésre szükség lesz-e. Az életmód megváltoztatása segíthet a magas vérnyomás ellenőrzésében és kezelésében. Orvosa javasolhatja, hogy változtasson az életmódján is.

Gyógyszerek magas vérnyomás ellen

Az, hogy az orvos milyen típusú gyógyszert ír fel magas vérnyomására, az a beteg vérnyomásméréseitől és általános egészségi állapotától függ.

Sok esetben két vagy több vérnyomáscsökkentő sokkal hatásosabb, mivel a bennük lévő hatóanyagok erősítik egymást. Néha a leghatékonyabb gyógyszer vagy gyógyszer-kombináció megtalálása hosszabb próbálkozást igényel.

Életmódbeli változások a magas vérnyomás kezelése érdekében

Sok egészségügyi szakember számára a vérnyomáscsökkentő gyógyszerek jelentik a kezeletlen magas vérnyomásban szenvedő betegek első vonalbeli kezelését.

Azonban köztudott, hogy számos természetes kiegészítő kezelés segít csökkenteni a vérnyomást. Az alábbiakban ezekből mutatunk be néhányat.

Rendszeres testmozgás

A rendszeresen mozgás hatása, hogy olyan élettani folyamatok mennek végben, amelyek segíthetnek a magas vérnyomás csökkentésében. Sőt a rendszeres sport a stresszt is csökkenti, így ezáltal is segíthet a megoldásban.

Ha lehetséges, törekedjen arra, hogy minden nap végezzen valamilyen fizikai tevékenységet. Ez lehet akár séta is. A jól ismert módszer, hogy minden nap sétáljunk legalább egy megállót.

Ha korábban kevés testmozgást végzett, és rendszeres testmozgásra vált, az csökkentheti a szisztolés vérnyomását. Magas vérnyomás esetén megerőltető testmozgás előtt kérjen orvosi tanácsot.

Táplálkozzon egészségesen

Ha korábban egészségtelenül táplálkozott, akkor már néhány változtatás is sokat segíthet. Ha pedig az alábbiak közül több változtatás is képes eszközölni, akkor már sokat tett azért, hogy csökkentse az magas vérnyomást.

Naponta legalább öt adag, de ideális esetben 7-9 adag különféle gyümölcs és zöldség fogyasztása javasolt. Ezek rengeteg vitamint és ásványi anyagot tartalmaznak, miközben gondoskodunk a rostok megfelelő beviteléről is.

A legtöbb étkezés egyharmada legyen keményítő alapú étel. Ide tartoznak a gabonafélék, a teljes kiőrlésű kenyér, a burgonya, a rizs, a tészta. Emellett, ahogy említettük minden étkezés tartalmazzon zöldséget, illetve gyümölcsöt is.

A keményítőtartalmú élelmiszerek, például a rizs és a tésztafélék teljes kiőrlésű változatát használjuk, hiszen ezek nemcsak hosszabb időre telítenek el, de rengeteg rostot és fontos tápanyagokat is tartalmaznak.

Csökkentsük a zsíros ételek használatot. Fogyasszunk kevesebb zsíros húst, sajtot, teljes tejet, vajat stb. Fogyasszunk egyszeresen vagy többszörösen telítetlen zsírokat tartalmazó ételeket. Ha sütni szeretne, válasszon növényi olajat például repceolajat vagy olívaolajat.

Fogyasszon hetente 2-3 adag halat. Ezek közül legalább egy legyen “olajos”, mint például hering, makréla, szardínia, hering, szardínia, szardínia, lazac vagy friss (nem konzerv) tonhal.

Ha húst eszik, a legjobb, ha soványt fajtát választ, például baromfit, például csirkét. Ezeket bőr nélkül, fogyasszuk, hiszen az tele van telített zsírokkal.

Az egészséges táplálkozás többféleképpen is előnyös lehet mindenki számára. Például csökkentheti a koleszterinszintet, segíthet a testsúly szabályozásában, és rengeteg vitamint, rostot és más tápanyagot biztosít, amelyek segítenek megelőzni bizonyos betegségeket.

Az egészséges táplálkozás egyes szempontjai közvetlenül befolyásolják a vérnyomást is. Ha például rosszul táplálkozik, és olyan étrendre vált, amely zsír- és sószegény, valamint sok gyümölcsöt és zöldséget tartalmaz, az jelentősen csökkentheti a szisztolés vérnyomást.

Figyeljen az alacsony sóbevitelre

Az elfogyasztott napi só mennyisége nagy hatással lehet a vérnyomásunkra. A túlzott sófogyasztás a magas vérnyomás egyik legfontosabb kockázati tényezője. Ezen azonban könnyen változtathatunk.

Az irányelvek azt javasolják, hogy naponta legfeljebb 5-6 gramm sót fogyasszunk. Átlagosan valamivel több mint 8 grammot eszünk naponta, ezt tehát érdemes csökkenteni.

Az elfogyasztott só körülbelül 3/4-e a feldolgozott élelmiszerekből származik. Ez gyakran nem nyilvánvaló – például a csomagolt levesek és szószok, sőt még a reggelizőpelyhek is magas sótartalmúak lehetnek. A só csökkentésére vonatkozó tippek a következők:

Korlátozza a főzéshez használt só mennyiségét. Ne sózza az ételt az asztalnál. Só helyett használjon fűszereket és fűszernövényeket az ételek ízesítésére. Kerülje a feldolgozott élelmiszereket, amennyire csak lehetséges. Erre a legjobb módszer, ha a “hozzáadott só nélkül” feliratú élelmiszereket választja.

Kaphatóak sóhelyettesítő készítmények, amelyek csökkentett mennyiségű nátriumot tartalmaznak, azt a vegyi anyagot, amely a vérnyomást emeli. Ezekben azonban gyakran nagy mennyiségű kálium található, ami nem megfelelő az idősek, cukorbetegek, terhes nők, vesebetegek és egyes vérnyomáscsökkentő gyógyszereket szedők számára.

Ha kétségei vannak, kérdezze meg kezelőorvosát, aki akár további ötletekkel is segíthet abban, hogy hogyan csökkenthető a magas sóbevitel.

Mértékkel fogyasszon alkoholt

A túl sok alkohol káros lehet, és a vérnyomás emelkedéséhez vezethet. Ne igyon többet az ajánlott mennyiségnél. Jelenleg a férfiak és nők számára a maximálisan ajánlott mennyiség legfeljebb 2-3 dl alkalmanként vagy annak megfelelő más alkohol hetente.

Fontos, hogy hetente legalább két alkoholmentes napot tartsunk, hogy a szervezetünk regenerálódhasson. Az erős alkoholfogyasztás visszaszorítása többféleképpen javítja az egészséget. Közvetlen hatással lehet a vérnyomásra is. Például, ha valaki sokat iszik, az ajánlott határértékekre való visszaszorítás csökkentheti a magas szisztolés vérnyomást.


LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here